söndag 2 oktober 2011

En härlig helg!

Jösses vad skönt med en hel helg hemma, helt utan en massa planer och sånt... vi åkte in till stan på fredag och handlade lite god mat och gott vin. Och så grillade vi på kvällen... det var fortfarande supermysigt väder i helgen. Varmt o skönt. 

Vi har hunnit med massor i helgen... Janne byggde på verandan som vi skulle byta takpapp på förra hösten, och som sedan dess har väntat på vår omsorg. Men efter att ha handlat in virke (specialsågat enligt de gamla dimensionerna som var på verandan) och införskaffat div olika verktyg som behövdes (till exempel en nog stor fräs för att fasa av kanterna på pelarna - det var inte det lättaste att hitta kan jag lova!) och lite andra roliga förberedelser som har dragit ut på tiden så kunde vi äntligen sätta igång. 
Janne har bytt toppen på de gamla murkna stolparna, satt upp reglar (heter det så i taket?), lagt tak och lagt på första lagret med takpapp. 
Så nu är det "bara" att sätt upp lister, takränna och sista lagret med takpapp kvar. Och så att måla då så klart!
 




  



Och medan Janne fixade verandan så fick jag ge mig på vedhögen på kortsidan av ladugården. Dels så är det ju läge att ta in den veden i år, och dels så behöver vi ha rent runt ladugården efter som att det ska komma en kille och räta upp den och fixa i november.
Så sagt och gjort - jag drog på mig gummistövlarna och arbetshandskarna och sågade upp skiten i lagom stora längder, körde in det i vebon där jag klöv det
behövde klyvas och staplade veden. Ja, en helt vanligt vedhantering alltså - men oj vad trött jag var på söndag kväll.










Trots att jag HATAR att ta paus när man jobbar så var det ändå läge att käka lite smörgås mitt på dan. Och självklart fick vi sällskap av missen. Han är inne i en väldigt sällskaplig period just nu.




Och på kvällen är det helt klart läge att belönas med lite gott att ät och lite gott att dricka! En av våra favoritaffärer i stan - Charkhandlarn - hade blivit utsatt för skadegörelse under helgen, så tyvärr fick vi handla skinka o sånt från annat håll. Och... tja... lite pata negra och ett gäng med goda ostar med portvin till... man kan ha det sämre!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar