söndag 20 november 2011

Bakåtsträvare eller?

Tänk att vi i Sverige idag verkar riskera att i ett av våra riksdagsparti få en partiledare som är öppet mot fria aborter. Kristdemokraternas Mats Odell som gärna vill bli partiledare anser att vårdpersonal som inte känner för det ska slippa utföra aborter.

Helt fucking djävla sjukt om du frågar mig.

För det första: Nu erkänner jag rakt av att jag inte är helt insatt i hur sjukvården fungerar idag som arbetsplats, men jag föreställer mig i alla fall att om jag absolut inte vill jobba med att utföra aborter så kan jag redan idag välja att söka mig till en verksamhet där man inte utför aborter... tex akutvården, äldrevården eller nått.

För det andra: Om det nu står i min arbetsbeskrivning att vissa uppgifter ingår i mitt arbete så beror det antagligen på att dessa uppgifter behöver utföras för att den verksamhet som bedrivs på min arbetsplats ska kunna fungera - och då är det fan inte ok att man bara för att man inte känner för det ska kunna vägra utföra sitt jobb.
Och jag kan i ärlighetens namn inte se hur det skulle fungera om en tandläkare vägrade att laga tex. visdomständer för att det strider mot dennes etiska principer, eller en snickare vägrade att spika... läkt.. för att det är minsann inget som han/hon känner att det är moraliskt rätt att göra.

Nej... du får gärna ha vilka moraliska principer du vill, och du får tro på vad du känner för - men det kan faktiskt inte rättfärdiga att du blir särbehandlad på en massa konstiga sätt.

Vem avgör vilken religion och vilka principer som samhället måste ta specialhänsyn till?

Om jag startar en religion där det är helt otänkbart och tabu att mina barn lär sig matte - bör mina barn slippa vara med på mattlektionerna då? Eller att det är otänkbart att mina barn lär sig matte i grupp - är det befogat att skolan ställer upp med en extra mattlärare som kan sitta med mitt barn så att han/hon kan lära sig matte avskiljt.
Eller är det helt enkelt så att alla barn ska lära sig det som står i läroplanen avsett vilken religion barnets förälder råkar tro på?

Om mina moraliska principer förbjuder mig att sälja tobak, fungerar det då att jobba på ICA? Om jag hamnar i kassan - kan jag då vägra att sälja tobak?
Eller får jag helt enkelt se till att jag får jobba tex i charken eller på lagret - och om inte det går att lösa, byta till ett annat jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar