torsdag 31 december 2009

Fåglar, fåglar, fåglar!
.
Efter att vi flyttat ut på landet så har vi blivit lite pensionärsaktiga, och kan sitta och titta på "våra" fåglar hur länge som helst. Helkul.. och vi HAR hur många fåglar som helst... det brukar kunna sitta runt 50 fåglar vid vår fågelmatning. Och jag måste så klart lägga upp bilder på de vi har sett.
.
Vi har här med hjälp av fågelböcker gissat lite vad det är för fåglar, och om nån ev er ser att vi har fel så säg gärna till. :)
.
.
Jag börjar med en bild av våra FRUSNA pilfinkar... de ser ut som små söta ullbollar nu när det är så kallt ute. :)

Blåmes
Vi har så klart blåmesar... :) Så söta.


Fasan
Vår fasantupp Alex brukar komma förbi nån gång varje dag nu på vintern...
Nötväcka
Vi har ett gäng som flyger runt och gömmer frön i barken på alla träd i hela trädgården (och antagligen hela skogen här brevid också).

Koltrast
När det blev lite kallare dök dessa upp också..

Nötskrika
Tre stycken har vi som kommer och äter - sånna har jag aldrig sett förr... :)

Gråsparv
De är tydligen sällsynta nu för tiden, och alla fåglar som jag trott varit gråsparvar visade sig vara pilfinkar. :)

Pilfinkar
Har vi MASSOR av...


Den här krabaten vet jag inte riktigt vad det är... kan det vara en grå gulsparv?

Gulsparv


Stenknäck
Rejäl näbb på den buten
Talgoxe
Har vi ju också så klart!


Entita
Söt liten rackare...

Ta inte min mat!!

Och så avslutar jag med en snubbe/snubba som vi såg på gärdet här bredvid.... kan det vara en jorduggla??

2 kommentarer:

  1. Ops, så mycket nytt här. Ska läsa i morgon för nu har jag inte så värst mycket tid. Vill förbereda kåtan innan gästerna kommer.
    Jag vill bara lämna en liten nyårshälsning och önska dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År.

    Hej så länge.

    SvaraRadera
  2. Det låter som om att ni har haft ett fint nyårsfirande planerat! Hoppas att det blev ritkgit bra!

    SvaraRadera