måndag 21 december 2009

Söndag var en kanondag, om än med vissa missar. Jag hade fått för mig att det var julmarknad i Nora så vi hoppade i bilen och styrde mot Nora. På vägen stannade vi och plockade gran och tallkvistar från ett hygge där de nyss tagit ner träden (mmm… duktigt av oss). Jag plockade massor med ris, så att jag kan lägga på mer ris framför dörren, göra kransar och annat mys.


Härligt!
.
.

När vi kom till Nora så visade det sig att – nej, det är ingen julmarknad idag. Och det riktigt fåniga med det är att vi var där förra helgen också för att gå på julmarknad – och det var inte då heller!! *asgarv!!* Jag var stensäker på att det skulle vara den här helgen efter som att jag läst det på internet (trodde jag), men den hade tydligen varit för flera helger sedan. Underbart när man inte har vett att dubbelkolla! *skrattar*

Istället åkte vi in till stan och gick på julmarknad i Wadköping. Det var mysigt det med, och vi köpte med lite korv och annat gott till julen. Efter det for vi och semistal en julgran!! Det ska bli så grymt mysigt att ha julgran i år efter många herrans år i en för trång lägenhet!


I Wadköping
.
.

På kvällen beslutade vi att det var dags att ge sig i kast med änderna vi hade hängande i källaren. Jösses Amalia säger jag bara… jag hade inte den blekaste om var jag skulle börja. Men det var ju bara att hugga i – och flådda och urtagna blev de (om än inte med den vane fågeljägarens finess, men ändå!).

Okeeeej..... man börjar med att ta bort huvudet.....eeee... kanske....


Sen var det ju dags att tillaga den stackars misshandlade anden – och det må jag säga blev RIKTIGT BRA! Jag stekte låren tillsammans med rökt fläsk, enbär, lagerblad, nejlika o lite annat gott. Gjorde en sås på skråvet som fick koka med lite lök, persilja, lagerblad, selleri mm. Bröstbitarna stektes sen några minuter på var sida… och detta serverades med råstekt potatis och en palsternackspuré. Och till det hade vi ett av mina absoluta favoritviner. En rioja från 07 som passade grymt bra till.

Så här kanonbra blev det till slut!


Och efter maten så var det vara att sitta och mysa järnet resten av kvällen!!

Janne hittade en ny favoritmössa....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar