tisdag 4 maj 2010

Latmansdag...

..eller rättare sagt - latkvinnsdag!
I måndags och igår diskade jag upp all disk som på nått magiskt sätt lyckats materialiserat sig nere i köket, jag städade på toan och även i köket, så nu känner jag att jag kan slappa hela dagen med gott samvete! Skönt.

I morgon kommer sotaren, och jag har tagit ledigt från jobbet. Hoppas att det blir fint väder. Då ska jag så massor med frö och göra lite trädgårdspyssel.

Nu till nått helt annat - nämligen mitt stora huvudbry just nu. Hur fan ska jag rösta i valet? Jag är ju som de flesta vet lite kommunistisk där längst inne. Jag anser inte att saker som ett land behöver för att fungera ska vara privatägt och drivas med vinstintresse.
MEN - jag tänker INTE rösta på ett parti som tänker höja bensinskatten ännu mer.

1) Sverige är ett land som är så stor och glesbefolkat att vi BEHÖVER kunna åka bil.
2) Om vi i Sverige (vars HELA befolkning typ motsvarar en medelstor kinesisk stad) väljer att åka lite mer, eller lite mindre bil kan OMÖJLIGT göra varken till eller från. För att verkligen göra någon skillnad behöver vi göra nått mer radikalt... Så länge det anses ok att flyga till England för 200 kr, så länge det anses ok att skicka matvaror FRÅN norden till Asien för "förädling" och sen TILLBAKA igen, så länge det anses ok att lägga ut tillverkning i länder med låga (läs obefintliga) miljökrav, så länge det anses ok att vi inom Sverige skickar mjölken (och andra matvaror) tvärs över landet till några få stora mejerier (och sen har mage att kalla det "närproducerat")... så länge allt detta anses ok så GE FAN I MIN BIL!
3) Och som ett sista argument så dänger jag i med att det är en djupt orättvis skatt. De som tjänar bra med pengar kan glatt fortsätta att köra bil precis som förut medan de som redan har det ont om pengar är de som drabbas.

Nej, lägg ansträngningarna där det faktiskt skulle kunna göra en reell skillnad - dvs. forskning och utveckling. Om alla kineser och indier ska skaffa sig en bil och ha samma levnadsstandard som vi har (vilket de så klart ska) så hjälper det inte ett dugg att vi har tagit fram lite bränslesnålare bilar och åker lite mer tåg i Sverige. Vi måste försöka lösa problemen i stället för att skjuta dom på framtiden.

Så, nog med gnäll för idag. Nu ska jag laga mat... tror det blir lammkotletter och risotto... simma lugnt!

1 kommentar: