torsdag 6 maj 2010

Mera vårtjat!

Gud vilken underbar dag det var igår! Gick upp när Janne åkte till jobbet (=sovmorgon för mig som normalt går upp klockan 5) och tog det ganska lugnt.

Solen sken för fullt så jag satte igång och rensade grusgången. Sotaren dök upp på utsatt tid och var snabbt klar, och sen hade jag hela dagen för mig själv!

Resten av dagen ägnades åt att så grönsaker och blommor (jag behöver nog gräva upp ett litet trädgårdsland till tror jag), plantera kryddväxter och lite allmänt pyssel. Men framför allt ägnades dagen åt att sitta i en baden baden i solväggen på balkongen med en bok och sola – iförd BIKINI! Så djäkla skönt att sommaren börjar närma sig! Och helt underbart med en ledig dag!




Idag var det däremot bara att bita ihop och åka till Eskilstuna för att förtjäna sitt levebröd (eller ja, förtjäna o förtjäna… men jag var ju där i alla fall!).

Men det var fint väder när jag kom hem, jag hann med en tur till systembolaget där lite smått o gott inhandlades och en sväng på konsum för att köpa espressokaffe.

.

Nu är Janne i full gång med att laga hamburgare, så i kväll blir det hemmalagade burgare med bacon och pestosås, och till det ett gott rött vin från Chile. Mmmmmmm…

.

.

När jag kom hem tog jag en sväng runt trädgården och fotade lite så att jag kan komma ihåg vilka blommor jag har.. och var jag har dom. :)



Mina tomatplantor. Andra omgången, efter att de första frös ihjäl när jag glämde ta in dom över natten - och vem kunde ha gissat att det inte skulle tåla att bli frysta?


Äntlingen börjar mina tulpaner att slå ut!


Jag har lites svårt att bestämma mig var jag ska plantera denna...


Mina underbara scillor som fyller gräsmattan.


Jag har även surklöver - underbart!


Och nån slags förgätmigej?



Jag är helt betagen av alla blommor som börjar titta upp här och där i vår trädgård. Spännande som fan!

2 kommentarer:

  1. Så vackra bilder (som vanligt). Känns som om ni hade riktigt tur med tomten ni har köpt. Ser fram emot att följa er genom årstiderna via din blogg och att se hur det allt blir med er trädgård.
    ...och jag gillar ditt sätt att skriva dina inlägg. Det är alltid roligt att titta in här.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tackar och bockar.
    Ja, det känns riktigt spännande att se vad som dyker upp här i trägårn under sommaren (ja ja, lite nördigt - jag vet... men va tusan. :-D ).

    SvaraRadera