söndag 5 december 2010

En härlig helg!




När vi vaknade på lördag så var det fantastisk väder ut. Lite kallt, men fantastiskt fint. Vi åt frukost, laddade kattskålen med mat och gav oss av i riktning mot Gävle, eller rättare sagt Valbo och Mackmyra där en provning av vårt whiskyfat väntade.

Det var som sagt var fantastiskt fint väder.

Väl framme i Valbo så checkade vi in på hotellet och sen bar det av. Vi gick en bit av vägen, och trots att det var rejält kallt så var det ganska mysigt. Riktigt skönt när vi kom fram och fick komma in i värmen där en stor brasa sprakade i öppna spisen, och 20 cl av vår whisky stod och väntade på att provas.

En välkommen syn i kylan..

Där har vi den... extra rökig på bourbonfat.



Två nöjda bröder....


Egentligen så var det meningen att alla fyra delägarsälskapen skulle ha varit med, men en fick problem med bilen och en blev sjuk så det blve bara vi kvar vilket så klart var tråkigt.
Men mindre tråkigt var hur bra whiskyn (eller det som skall bli vår whisky) ändå hunnit bli... ingen vass tråkig spritsmak,(missförstå mig rätt, den var så klart spritig.. men inte så där stickig eller ofärdig som jag nog hade väntat mig, utan riktigt riktigt fin.
Ganska enkel än så länge, men en trevlig icke påträngande rökighet (mindre än vad jag väntat mig) och härliga vanilj och frukttoner. Jag tror att den kan bli riktigt bra när det väl är dags att tappa upp på flaska.

Här sitter vi hela gänget och njuter!


Janne och jag bodde på ett mysigt litet hotell i Valbo över natten. Inget speciellt lyxigt, men jättefräscht och mysigt. När vi kom på eftermidagen hade hon som hade det bakat mjuk pepparkaka som hon bjöd på, och till fukosten (som serverades ända fram till 11.00.) så bjöds det på supergod frukost med hemlagad jordgubbssylt, egeninlagd gurka och ett superdupergott bröd. Jag var tvungen att testa att baka det när jag kom hem i kväll... och det blev kanongott även här hemma. Världens enklaste bröd - bara att röra ihop ingredienserna och hälla i en form.. inget knåda och inget jäsa. Recept hittar du här nedanför, och du MÅSTE testa!!

Oups.. nu höll jag på att glömma... på vägen hem så stannade vi till på julmarknad i Nora också.. och köpte lite goda ostar och korvar... bland annat från Bredsjö som har VÄRLDENS godaste ost!

Och nu tror jag att det börjar på att bli dags att laga lite mat och sen ska vi se på skräckis.. Terror på Elm Street... Kommer ihåg dom med skräckblandad förtjusning från min "ungdom" (inte för att jag är gammal nu - ICKE!!!) och det ska bli kul att se den!! Tjohooo! Brända mandlar, pepparkakor med bredsjö blå, portvin och en skräckís - tror jag blir bra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar