torsdag 30 juni 2011

Sommar, sommar o soooooool!

Gud vilket underbart väder det har varit i veckan! Jag ÄLSKAR när det är varmt!!! De flesta verkar bara vilja sitta och försmäkta i skuggan när det är så här varmt - men jag är nog knäpp, jag gillar det! Jag har inte heller ett enda dugg emot att jobba (ja, nu menar jag alltså inte jobba på mitt jobb, utan göra fysiskt krävande saker) när det är varmt. Tänk bara - slåttdana och strålande solsken. Man sliter som ett svin.. slänger höbalar, svettas och rispar benen. O så blir det FIIIIIKA! Underbart... och så är det bara att ge sig påt igen. Mer slit, och svett och svordomar... och så till slut så är det klart och man kan gå och bada. Fan - finns det nått bättre??? 

Därför har jag tvingat Janne att jobba igår... men vi gjorde en liten kompromiss.. Först lagade Janne frukost till mig medan jag låg på en filt och solade och höll på att smälta bort i den härliga solen. 
Sen efter frukost så läste vi lite tills jag inte orkade hålla mig längre utan satte igång och klippte gräsmattan medan det var Jannes tur att lästa lite (fast i skuggan då). 
Sen efter ett tag började remmen till klippaggregatet att slira så pass att jag mer klappade gräsmattan än klippte den. Så då åkte vi in till Fjugesta och köpte drivrem, remspray, stängselstolp och så en "tub" med gasol till myggfällan. Sen tog vi det lite lugnt mitt på dan... vi gjorde en supergod sallad med lufttorkad skinka, italiensk korv, egenskördad sallat, tomat, pasta, stekta brödkrutonger och pesto. Idel rester. Och till det lite champagne. 


Vardagslyx? Rester och skumpa...

Ja.. jag tycker att det är otäckt att öppna
champagne... det smäller ju så...  :)

Även om det blev rester till lunch idag
så var det faktiskt inte så tokigt! :)


Sen var det dags att börja jobba!! Fram med spett och slägga och sätta stolp... här ska vi ha ett fint litet staket har vi tänkt oss.
Jag körde spett och Janne som är lite längre fick köra slägga. Det hela gick smidigt som tusan, och simsalabim så har vi satt upp stolpar till vårt staket. Kommer att bli skitbra tror jag bestämt. :)




Lite sten gick jag på ibland.. de ville inte
alltid flytta på sig så jag fick tvinga dom.

Sen på kvällen blev det lite plockmat. Janne hittade en förpackning med rispapper när han ställde in potatisskalningsmaskinen i skåpet så vi var helt enkelt tvungna att testa att göra nått av dom. Så första tilltugget så att säga var rispappersvårrullar fyllda med nudlar, sallat, mynta och räka. Till det en teriyakidipp med jordnötter och lite Corrona (dom säljer såna på vår ICA... världens godaste fulöl!).
Sen gick vi loss på rödvinsfräst lammchorizo och en helt fantastisk pata negra från Charkhandlarn. Och till det lite rödtjut så klart... 


Idag hoppade vi upp ur sängen och gjorde lite frukost. Efter det så högg vi i och städade lite - Jannes föräldrar var nämligen hitbjudna på sill och vår egna färskpotatis.
Inte för att jag tror att de någonsin skulle säga nått om hur städat eller ostädat vi har (allt är ju en förbättring jämfört med hur Janne hade det innan vi träffades (och vidden av DET - det förstår ju bara ni som kände mig innan jag träffade Janne *lol*)) - men man vill ju ändå att det ska vara fint när det kommer folk. Så det blev till att diska och dammsuga och torka golvet i köket och badrummet. Skönt att få det gjort - jag behöver en anledning.. får nog se till att bjuda hit folk oftare!!

Men hur som haver.. sill o potäter blev det.. och jordgubbar o grädde... 
Mina svärföräldrar är hur bra som helst!

Ingen tvekan om att de är släkt i alla fall! :)

Nu är Janne och repar med BlueStompers, och jag tror att jag ska ta och läsa lite... eller kanske köra ved... vi får se...

2 kommentarer: