onsdag 26 oktober 2011

Inget som piggar upp som att irritera sig lite....

Jag hörde precis på radion att det har blivit lag på att alla skolor måste har ett skolbibliotek, och detta var tydligen jättebesvärligt för massor av skolor. Kanske lite förhastat antog jag direkt att detta mest måste vara ett problem för friskolorna – men följande formulering från skolinspektionens hemsida kan kanske ses som en indikation ” Den nya skollagen började tillämpas den 1 juli i år. Den innebär att eleverna i grundskolan, gymnasieskolan, grundsärskolan, gymnasiesärskolan, specialskolan och sameskolan ska ha tillgång till skolbibliotek. Detta gäller även för fristående skolor.”.

Jag har inga siffror på hur det ser ut på de kommunala skolorna men enligt vad de sa på radion så saknar ca 80% av friskolorna ett skolbibliotek och jag minns hur till och med vår lilla lilla skola (med tre klasser och fyra personer i min klass) på 80-talet hade ett litet skolbibliotek.

Jag fick nästan intrycket av att det nästan är lite synd om de stackars friskolorna som nu är tvungna att upprätta skolbibliotek men jag kan faktiskt inte se på vilket sätt det skulle vara ett problem.
Självklart ska även elever som går i en friskola ha tillgång till ett skolbibliotek, och om man inte anser sig ha råd med de saker som behövs för att driva en skola så kanske man ska fundera på att göra nått annat.

Det har gång på gång kommit fram att friskolor inte uppfyller de krav på att kunna ta emot elever med särskilda behov, handikapp osv. som de är skyldiga att göra. Friskolorna tjänar pengar medan de kommunala skolorna får ta kostnaderna för de ”dyrare” eleverna som ratas av friskolorna.

Missförstå mig rätt – jag tycker att det är en fantastisk möjlighet att man kan bevara sin lilla byskola när kommunen vill lägga ner den. Men jag ser ingen som helst samhällsvinst i att privata aktörer kan driva en skola där man tar ut stora vinster eller att religiösa sekter ska starta sina egna kristna, muslimska eller vad det nu må vara skolor – där ser jag bara stora risker och stora problem!!

1 kommentar: