söndag 5 februari 2012

Fläsklägg med cider och kanel

Idag har vi lagat riktigt riktigt god mat. Fläsklägg med cider och kanel. Och inte nog med att det vara gott - det var billigt och enkelt också. Fläskläggen kostade 31.90 kr/kg...

Börja med att gnida in slat och peppar på en fläsklägg med svål och ben. Själv hade jag en rimmad fläsklägg så jag struntade i saltet. Lägg i en gjutjärnsgryta och skicka in i ugnen på 200°C i ca 40 min (tills den fått färg).


Skala två vitlökar, och ta fram  en si så där fyra kanelstänger och 12 lagerblad...



Lyft ur köttet från grytan och häll bort fettet som du så klart sparar till att ösa köttet med. Lägg i vitlök, kanel och lagerblad i grytan. Lägg i köttet och häll över ca 2 dl äppelcidervinäger (jag hade bara vitvinsvinäger men det gick bra det med) och ca 6 dl torr cider (och här hade jag bara halvtorr, och även det funkade utmärkt).




Ställ in i ugnen på 180°C i ca 3h. och lägg på locket på grytan. Ta fram och ös köttet med jämna mellanrum (här häller du på fettet du hällde bort tidigare), ös oftare ju närmare färdig du kommer.


Ta ut köttet och pilla loss från benet. Lägg upp på ett fat och häll "öset" över köttet. Servera med ugnsstekt potatis eller bulgur eller nått annat gott....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar