torsdag 12 januari 2012

Svinfarligt att åka tåg?

Nu ha de kört domedagsrapportering på radion hela dagen om hur otroligt dålig säkerhet det är på våra tåg. Det finns inte säkerhetsbälten, och bagaget är inte säkrat. Så om nått händer så är det jättefarligt.

Ja.... det är det ju så klart. Men låt oss stanna upp en sekund och tänka efter. Hur ofta händer det egentligen tågolyckor?
Jag roade mig med att göra en högst ovetenskaplig undersökning på internet och googla lite efter tågolyckor i Sverige.
Vad jag lyckades få fram var att mellan 1980 och 2010 så har det hänt 10 olyckor där passagerare skadats eller dött. Det är alltså typ TRE st olyckor vart tionde år.
Om man då funderar lite över hur många mil som körs med tåg i vårt land varje år... hur många människor som färdats med tåg  under tio år utan att vara inblandad i en av de här tre olyckorna. Känns det verkligen speciellt akut då? Känner du dig jätteorolig när du åker tåg utan bälte?

Helt ärligt - det är naturligtvis JÄTTEFARLIGT om du skulle råka möta en jättearg björn eller om en jättestor gran skulle råka falla över dig när du är ute och går i naturen - men kan man verkligen säga att säkerheten för fotvandrande naturälskare är jättedålig och behöver förbättras?
Även om det kulle vara jättefarligt att hamna i en av dessa mycket otroliga situationer när man är ute och går så kan man ju knappast säga att det är farligt att vara ute och gå i naturen - och man kan väl knappast hävda att säkerheten för gångister i skog o mark är för låg?


Nån stans måste man ändå börjar fundera på om nyttan verkligen motsvarar ansträngningen. Hur långt ska man dra resonemanget? Ska vi sänka hastigheten på alla vägar till 15km/h? Ska vi införa lag på hjälm när man går?

Ja ja... dagens gnäll. :) Men kom igen liksom.


Annars så rullar allt på som vanligt.
Jag försöker komma igång med träningen nu igen efter helgerna. Det var lite motigt att köra första ansträngande passet, men nu känns det som om att jag kommit över tröskeln.
Vi körde en jätterolig softbollträning i tisdags, där Åsa blandat in mycket fysövningar, och vi var fem stycken på träningen. Kanonkul!
Idag stannade jag till på JoinUs i Fjugesta på vägen hem från jobbet och körde ett pass. 20 min på crosstrainern, och så lite push press (40 kg) och marklyft (60 kg) blandat med lite annat som situpps o sånt.
Får nog erkänna att jag behöver lägga på lite mer på marklyftet... men va fan... jag är lite lat också.

På jobbet rullar det på ok.. jag börjar komma in lite granna i jobbet tror jag. Det är, får jag ,lite rörigt och jag är inte helt säker på VAD jag egentligen är där för att göra, och VEM som ska ge mig uppdrag... men det visar sig nog efter vart. Just nu har jag i alla fall fått börja titta på ett nytt robotgripdon, och jag tror att jag har fått koll på allt och kan rita upp hur jag vill ha det. Inget speciellt komplicerat alls..  det som är svårast är att greppa allt runt i kring.. vilka regler och rutiner som gäller med ritningar, strukturer och sånt. Men det är ju också sånt som visar sig efter ett litet tag.

Här hemma händer inte så mycket just nu. Vi väntar på att få värmepumpen installerad, och på att dörrar och fönster till garaget ska bli klara.

Just nu pågår en försöksverksamhet här hemma med städrutiner. Jag har fördelat husets olika rum på olika delar över veckan och försökt skriva ner en rutin över vad som ska göras vilka dagar... vad som ska göras varje dag, och vad som ska göras mer sällan.
Nu har vi ju bara hållit på i en vecka, men det känns rätt lovande i alla fall... dels så får man förhoppningsvis gjort saker så som diska varje dag och dammsuga hall och kök oftare osv. Och dels så känns det faktiskt ganska befriande att ha bestämt vissa dagar för vissa rum - för då kan jag med gott samvete skita i att det ligger en stor hög med tvätt i vardagsrummet, för det är inplanerat till en annan dag i veckan, och jag behöver inte känna att "jag borde egentligen" och få dåligt samvete för att jag inte orkar/hinner det också.
Och jag menar - jag tycker inte alls att det är speciellt svårt att hålla ordning o reda i stallet (inte för att jag vistas så mycket i stall nu för tiden... men ni fattar...), och jag har kommit fram till att det i stallet finns tydliga rutiner för vad som ska göras... så va fan, jag tänkte att jag provar här hemma också o ser om det håller. Jag återkommer med rapport!

Nu ska jag gå och sätta in en fransyska i ugnen tills Janne kommer hem från rep med BlueStompers. Simma lugnt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar