torsdag 17 maj 2012

Gôtt med helgdag...

Idag sov vi fram tills klockan ringde vid halv elva... skönt! Sen käkade vi lite frukost innan jag stack in till stan och tränade softboll. Måste försöka öva mer på att blocka bollar och sånt annat catchergrejs om jag ska catcha i sommar.

När jag kom hem så for vi och handlade mat, och sen lagade vi lunch - sill och färskpotatis! Det är SÅ GOTT! Köpte med massor av dill som står i kylskåpet och luktar SOMMAR varenda gång jag öppnar dörren. Underbart.

Efter lunchen så har vi ju gjort lite nyttig grejer också... renast grusgången, planterat lite timjan och annat skoj.

Sen slängde vi in en fläsklägg i ugnen... först ca 40 minuter utan lock på grytan i 200°C med salt och peppar. Efter det tar man ut den och lägger i klyftor från två vitlökar, fyra kanelstänger och tolv lagerblad, och så häller man på två dl äppelcidervinäger och sex dl torr cider... och så in i ugnen i ca tre timmar i 180°C med lock på grytan... ös lite då och då... och när köttet lätt lossnar av benen så är det klart! Mmmmm...

När vi skickat in fläskläggen första gången så öppnade vi en ny whisky som Janne tagit med från Dublin. Den var verkligen svingod... elegant, frisk och fuktig doft... och smaken var komplex, elegant, fuktig, ekfat och precis lagom rökig. Mmmmm...



Just nu är jag ca 1 timma in i 180°C perioden..... så nu tror jag bestämt att jag ska ta ett glas vin och lägga mig i badet medan Janne limmar ihop våra köksstolar som börjat bli lite väl rangliga.

I morgon ser vi fram emot fint väder (hoppas hoppas hoppas) så att vi kan börja måla garaget utvändigt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar